DLSS staat voor Deep Learning Super Sampling. Het is een door Nvidia ontwikkelde kunstmatige intelligentie die ervoor zorgt dat je computer goed blijft presteren wanneer er veel van hem gevraagd wordt. Deze technologie moet ervoor zorgen dat er minder druk wordt uitgeoefend op je GPU. Je game wordt op een lagere resolutie gerenderd, en vervolgens wordt het beeld doormiddel van de kunstmatige intelligentie opgeschaald naar de resolutie van je monitor. Voorbeeld: Je hebt een 4K scherm en gebruikt DLSS. De game wordt dan bijvoorbeeld op full HD gerenderd en opgeschaald naar 4K. De technologie vult door middel van de kunstmatige intelligentie missende pixels in, hierdoor haal je dus uiteindelijk hogere FPS.
Cores
Naast speciale Ray Tracing cores hebben RTX kaarten ook Tensor Cores. In het kort zijn ze gebouwd om een soort wiskunde uit te voeren die bekend staat als tensor-wiskunde. Deze berekeningen zijn fundamenteel voor machine learning en kunstmatige intelligentie (DLSS). Deze kernen kunnen worden gebruikt om machine learning-software te versnellen in elk domein dat tensor-wiskunde gebruikt, dus ook bij het opschalen van beelden.
FSR van AMD
Net als Nvidia heeft AMD ook een technologie ontwikkelt voor het verhogen van framerates, terwijl ze op een lage resolutie worden gerenderd. In het geval van AMD heet dit FSR, dit staat voor FidelityFX Super Resolution. Zorg hier, net als bij de DLSS-techniek van Nvidia, dat je deze instelling in-game ook aan hebt staan. FSR is te gebruiken in combinatie met videokaarten uit de Radeon RX 6000-, RX 5000- en RX 500-serie, alle Vega-videokaarten en alle Ryzen-apu’s. Ondanks dat FSR op Nvidia niet officieel ondersteunt, is dit óók mogelijk. Als je de technieken van beide fabrikanten gaat vergelijken, geeft DLSS van Nvidia een betere weergave, maar FSR heeft het voordeel dat het dus op meer kaarten werkt.
Verschil FSR en RSR
Naast FSR biedt AMD ook nog RSR aan. Dit is een iets minder goede variant van FSR, maar RSR werkt op driverniveau. In principe zijn beide technieken goed voor het verbeteren van je beeldkwaliteit, echter dient FSR geïntegreerd te zijn in de game. RSR is daarentegen bij (vrijwel) iedere game te gebruiken. Het nadeel is dat RSR ook de menu’s en tekst op je scherm op lagere resolutie rendert en opschaalt, wat er een beetje wazig uit kan gaan zien. Om RSR te gebruiken heb je een RX 5000 of 6000 kaart nodig.