Letterlijk vertaald betekent ray tracing “straaltracering”, en dat is precies wat de technologie doet. In traditionele, gerasterde rendering worden alleen dingen die op dat moment in beeld zijn gerenderd. Ray Tracing berekent wat licht doet, ook buiten je gezichtsveld. Hierdoor zijn superrealistische schaduwen, reflecties en zichtbare lichtstralen mogelijk.

Een belangrijk aspect van het realisme dat Ray Tracing biedt is het gevoel van textuur op objecten in de omgeving. Water en spiegels reflecteren op een andere manier dan een auto of een ander stalen object. Dat zijn dingen die je dagelijks ziet en waar je dus heel snel van merkt of ze realistisch zijn of niet. Het geldt trouwens niet niet alleen voor gladde, reflectieve oppervlakken. Een ruwe rotswand zal er met Ray Tracing ook veel realistischer uit zien, door hoe het licht weerkaatst wordt en de kleine schaduwen die ontstaan op het oppervlak.

Nvidia

Nvidia heeft realtime raytracing mogelijk gemaakt met Nvidia RTX, de allereerste realtime raytracing GPU’s. Het voegt real-time realisme toe aan je game! Dit wordt mogelijk gemaakt door de RT-cores. Ze hebben de taak om de wiskunde van ray-tracing zo snel mogelijk uit te voeren. Snel genoeg om een ​​bewegend beeld op het scherm weer te geven met afspeelbare framerates. Door deze nieuwe technologie te gebruiken bij het renderen van verlichting en het creëren van visuele effecten, kunnen ontwikkelaars hyperrealistische game-ervaringen creëren.

Toepassing raytracing

Raytracing is niet met iedere videokaart mogelijk, om dit te kunnen gebruiken heb je allereerst een RTX (Ray Tracing Texel eXtreme) videokaart nodig. Daarnaast wordt het niet door iedere game ondersteund en moet dit in-game worden aangezet. Hieronder een lijst met enkele voorbeelden van games waarbij je gebruik kan maken van raytracing.

  • Cyberpunk 2077
  • Doom Eternal
  • Dying Light 2
  • F1 2021
  • Fortnite
  • Forza Horizon 5
  • Minecraft
  • World Of Warcraft: Shadowlands

Raytracing: AMD vs Nvidia

Zowel Nvidia als AMD bieden GPU’s die raytracing ondersteunen, maar in vergelijking met Nvidia heeft AMD maar heel weinig GPU’s die dit doen. Er is echter één belangrijk verschil. Nvidia heeft een speciale set hardwarekernen, de RT-cores, die realtime raytracing in videogames verwerken. Daarentegen verwerken AMD GPU’s raytracing met behulp van hardwarekernen die tegelijkertijd ook andere functies uitvoeren. Al met al is Nvidia’s implementatie van ray tracing een goede mix van capabele hardware, optimalisatie en een softwaresuite waarmee je kunt profiteren van de GeForce RTX videokaarten. AMD heeft minder tijd gehad om hun ray tracing-compatibele GPU’s te perfectioneren. Wat betreft de algehele prestaties en FPS in videogames, zijn Nvidia’s en AMD’s huidige generaties kaarten ongeveer even snel in gerasterd renderen, maar voor Ray Tracing kun je beter nog Nvidia kiezen. Wij zijn benieuwd wat de toekomst gaat brengen!

Transparant over onderdelen & prestaties

Met kwaliteitscertificaat

Veilig & verzekerd verzonden

Toegang tot exclusieve Redux Community

Mint ICT B.V. KvK Nummer 83249575 | BTW Nummer NL862792277B01